Search

The Room – Live DVD (Dutch) Review

The Room – Live @ The Robin 2.
Recensie: Rob Birtey (vertaling: Jos Heijmans)

Het is geen geheim dat ik een echte prog-fan ben en daar schaam ik me niet voor. The Room werd in 2010 opgericht door Martin Wilson en Steve Anderson en heeft zijn thuisbasis in Londen/Zuid-Oost Engeland. Het is een hedendaagse rockband met nummers boordevol melodieuze elementen. Ze hebben twee fantastische albums uitgebracht die ik allebei heb gekocht. Mijn recensie van de tweede CD ‘Beyond The Gates Of Bedlam’ is te lezen in Firebrand en kreeg van mij een 9/10, als ik het mij goed herinner. Ik had de band echter nog nooit live aan het werk gezien. Er kwam altijd wel iets tussen of de datum kwam mij niet gelegen. Ik bleef dus zitten met die ene vraag: ‘is de band live net zo goed als op de plaat?’ Gelukkig kreeg ik een exemplaar van hun nieuwe live-DVD en kan ik die vraag nu beantwoorden. Voor diegenen die de afgelopen zeven jaar onder een steen hebben geleefd, hebben vastgezeten of in coma lagen, zal ik de muziek van The Room even beschrijven: een combinatie van de vocale stijl van Saga, het Britse gevoel van de oude Marillion en de passie van Pendragon, aangevuld met de AOR van Magnum en dan ben je er wel.

De DVD begint met een wandeling naar het podium à la Spinal Tap. De eerste vier nummers komen van de debuutplaat Open Fire gevolgd door alle stukken van Beyond The Gates Of Bedlam. Daarna nog eens drie tracks van Open Fire en een interview als bonustrack. Je komt dus ruimschoots aan je trekken. Wat krijg je te zien? Zodra het zaallicht is gedoofd, voel je de opwinding door de zaal gaan. Drummer Chris York tikt af en zanger Martin Wilson heet ons allemaal “hartelijk welkom”. Wat volgt is een verbluffende uitvoering van Flesh And Bone en je weet dat je een bijzonder optreden te wachten staat. De muziek van The Room heeft iets monumentaals en misschien dat ze me daarom zo aan Saga doen denken. Het is zo goed dat het net zo goed tot zijn recht komt in een intieme zaal als de Robin 2 als in een grote zaal. Er volgt een naadloze overgang naar het gitaar- en toetsenintro van Casual Believer. Deze track doet me op veel manieren denken aan Chelsea Monday. Hierna komt A Multitude Of Angels aan bod, een nummer dat zo in het repertoire van Saga kan passen en heeft gitaarspel waar Steve Rothery trots op zou zijn. Het vierde nummer, en mijn persoonlijke favoriet, is Screaming Through The Noise. De aankondiging van Martin Wilson is erg bescheiden, ofschoon ik weet dat dit nummer hem (en de band) na aan het hart ligt. Het werd uitgebracht als liefdadigheidssingle voor The Childhood Eye Cancer Trust. Dit was mijn eerste kennismaking met de muziek van The Room en raakt me nog steeds diep. Deze live-uitvoering is nog grandiozer. De emotionele vocale uithalen van Martin Wilson hebben dezelfde impact als een stoot van Mike Tyson tegen je ribben. Kortom, het is een adembenemende uitvoering. Het progfeest is daarmee nog niet voorbij. Er volgt een volledige uitvoering van Beyond The Gates Of Bedlam, dat wordt afgetrapt met de eerste single ervan, Carrie. Het begint met gitaar en hihat. Dan valt de bas in en tenslotte de hele band. Het volgende nummer Full Circle gaat over het afglijden naar een emotioneel zwart gat en het gevecht om daar weer uit te komen. Het arrangement is verpakt als een tragere versie van The Lamb en doet je denken aan al die keren in je leven dat je wilde dat je helemaal opnieuw kon beginnen. Deze live-versie is krachtig en iedere noot is raak. Het zevende nummer is As Crazy As It Seems en is een persoonlijk statement van de band. Dit nummer gaat over vriendschap in het algemeen, waarvoor hun oude vriend Hughie McMillan de inspiratie vormde.

Dit is hun melodieuze ballad en bevat een mooie afwisseling tussen gitaar en toetsen. The Room laat hiermee zien hoezeer ze dit genre beheersen, zelfs in een ogenschijnlijk eenvoudig nummer. She Smiles is mijn favoriete nummer van hun recente album en live klinkt hij nog beter. Het houdt een beetje het midden tussen Marillion en Genesis en gaat over een verloren en teruggevonden liefde, zonder dat dit leidt tot een hernieuwde relatie. De dromen uit het verleden zijn meer waard. Het is een thema dat doet denken aan Kayleigh en is een van de vele hoogtepunten van de DVD. Splinter gaat over het trage doven van de liefdeskaars. De toetsen voeren hierop de boventoon en is tevens de melodieuze rocker van de set. Een deel van de tekst luidt Tell me the Truth en deze live-uitvoering zet deze woorden kracht bij. Bedlam is de afsluiter van de plaat en rockt van begin tot eind.

De lampen gaan uit en een volgspot gaat al zoekend heen en weer. Er klinkt een sirene. Wat volgt is een ritueel dat bijna standaard is in de prog: een verkleedpartij net zoals in de Gabriel-dagen van Genesis. Smaakvol uitgevoerd, dat wel. Drummer Chris York speelt overtuigend de rol van een bezeten predikant. De toegiften bestaan uit drie nummers van het debuutalbum. Behind The Silence is een showcase voor zowel zanger Martin Wilson als toetsenist Steve Checkley. Wat volgt is 16 Tonnes waarin een rol is weggelegd voor het achtergrondkoor The Roomettes en er ruimte is voor publieksparticipatie. ICU sluit de avond af. Het is een duister verhaal en bevat elementen van Operation: Mindcrime en Silent Knight en heeft toch een heel eigen karakter. Als de laatste tonen wegsterven verlang je alleen maar naar meer. Het bonusmateriaal in de vorm van een interview met de band is informatief en luchtig. De bandleden vertellen over het ontstaan van de band en hoe ze zich zien in het brede spectrum van de rockmuziek. Je krijgt ook een inkijkje in het creatieve proces.

Ter afsluiting. Je hebt wellicht gemerkt dat ik niets heb gezegd over hoe de DVD is gefilmd. En dat zegt alles over de kracht van de muziek en de performance van de band. De camera’s zijn aanwezig op elk belangrijk moment van het optreden en zoomen op het juiste moment in op wat er op het podium gebeurt, alsof je zelf tussen het publiek staat. Dit maakt deze DVD realistisch en dompelt je helemaal onder in de sfeer. De geluidskwaliteit laat horen hoe briljant de band klinkt op de toppen van hun kunnen. Al met al is dit een DVD die je gewoon moet hebben en waar je herhaaldelijk naar kunt kijken. Het bevestigt voor mij alleen maar dat ik ze absoluut een keer zelf live moet gaan bekijken. En jij ook.

Score: 9/10

A BooStar DVD Video Production:

Skooch Media Website: